Thursday 9 May 2013

Rekabentuk & Struktur Organisasi



Pengenalan

Secara umumnya, organisasi yang ditubuhkan tanpa hieraki atau struktur akan memberikan kesulitan dari segi perhubungan dan menjejaskan operasi organisasi secara keseluruhannya. Oleh itu, menjadi tanggungjawab  seorang pengurus untuk merekabentuk organisasi dan strukturnya sebelum menjalankan operasi organisasi.



Definisi Rekabentuk Organisasi

Proses di mana pengurus memilih dan mengurus aspek struktur dan budaya organisasi supaya organisasi boleh mengawal aktivitinya untuk mencapai maklumat yang telah ditetapkan.



Definisi Struktur Organisasi

Satu sistem peraturan dan hubungan kuasa yang mengawal bagaimana manusia di dalam organisasi bekerjasama dan berinteraksi.


Cabaran-cabaran dalam merebentuk organisasi


1) Mengimbangi Pembezaan dan Integrasi 

Pembezaan adalah proses mewujudkan dan mengawal
pembahagian sumber manusia atau darjah pengkhususan di dalam     
organisasi manakala integrasi pula adalah satu proses   
mengkoordinasi pelbagai tugas fungsian dan jabatan supaya  
mereka boleh bekerjasama dan tidak mempunyai tujuan atau  
maklumat yang berbeza.



Huraian Mekanisme Organisasi


Mekanisme Integrasi
Huraian
Hieraki Kuasa
Ditentukan mengikut rantaian kuasa dan pelaporan. Hanya membezakan jumlah kuasa yang dimiliki oleh individu. Menunjukkan siapa yang melapor kepada siapa dan ia mengkoordinasi pelbagai peranan organisasi (organizational roles).
Hubungan Langsung  Pengurus perlu bersemuka bagi mengkoordinasi aktiviti atau menyelesaikan masalah yang timbul di antara fungsian atau bahagian. Kuasa yang dimiliki oleh pihak pengurus bahagia atau fungsian adalah sama.
Peranan perhubungan (Liason Roles)Pengurus tertentu diberi tanggungjawab untuk berhubung antara subunitnya dengan subunit lain di dalam organisasi. Ia dilakukan apabila keperluan berkomunikasi antara subunit meningkat dan perlu membina hubungan yang mendalam (in-depth relation).
Pasukan Khas (Task Forces)Satu bentuk jawatakuasa sementara sahaja untuk menyelaraskan aktiviti atau menyelesaiakan masalah yang timbul dalam organisasi. Menghantar wakil untuk menjadi jawatankuasa dalam pasukan khas ini. Contohnya: jabatan pemasaran.
PasukanDitubuhkan apabila isu atau masalah wujud didalam organisasi menjadi sesuatu rutin atau berterusan. Dikenali sebagai jawantankuasa tetap.
Integrasi peranan Tujuannya untuk menyelaras aktiviti dua atau lebih fungsian/bahagian, berkongsi maklumat dan pengetahuan dalam pencapaian matlamat. Biasanya pengurus kanan yang ditugaskan dan melapor kepada pengurus atasan.
 Integrasi Bahagian
Dibentuk untuk menyelaras aktiviti pelbagai fungsian atau jabatan.


2) Mengimbangi Pemusatan dan pemencaran   
Pemusatan adalah dimana keputusan banyak dibuat oleh pihak           pengurusan atasan kerana mereka mempunyai kuantiti yang banyak manakala subordinat hanya menerima arahan dan tanggungjwab melaksanakan tugas. Bagi pemencaran pula keputusan dibuat oleh pengurus pertengahan bagi keputusan operasi dan keputusan strategik oleh pengurus atasan.
3) Mengimbangi Piawian dan Penyesuaian Bersama
Penyesuaian adalah satu pengesahan dan penerimaan ahli organisasi terhadap sesuatu model atau contoh   yang dirasakan sesuai digunakan manakala penyesuaian bersama adalah satu reka bentuk organisasi yang banyak mengamalkan kompromi dikalangan ahlinya.
4) Mengkoordiansi Organisasi Secara Formal atau Tidak Formal 
Organisasi formal boleh digunakan sebagai mekanisme kawalan manakala organisasi tidak formal boleh digunakan sebagai alat memotivasikan individu di dalam organisasi.
5) Memilih Struktur Mekanistik dan Organik
struktur mekanistik direka untuk mendorong manusia bergelagat dalam cara yag boleh dijangka manakala struktur organic adalah satu bentuk struktur ang fleksibiliti supaya individu di dalam organisasi berusaha untuk berubah dan menyesuaikan diri mereka terhadap perubahan.

 Jenis-jenis struktur Organisasi
  •  Struktur fungsi
  • Struktur produk
  • Struktur geografi
  • Struktur matriks
  • Struktur mendatar
  • Struktur Hibrid
 Kepentingan Organisasi
  • Memberi kelebihan persaingan kepada organisasi.
  • Meningkatkan kebolehan organisasi mengurus kepelbagaian.
  • Meningkatkan kebolehan organisasi mencipta dan menghasilkan keluaran baru.
  • Memberi organisasi pelauang mengawal persekitarannya.
  • Dapat menyelaras dan memotivasikan pekerja dengan lebih baik.
  • Membantu organisasi membangunkan dan melaksanakan strateginya.



No comments:

Post a Comment